Tentoonstelling Claudy Jongstra

/Tentoonstelling Claudy Jongstra
Laden Evenementen

Claudy Jongstra is veel tegelijk: beeldend kunstenaar, herder, boerin en activist. Haar sculpturale werken gaan de wereld over en hebben een volstrekt eigen signatuur. Door terug te gaan naar de oorsprong van wol, weven en kleur, laat Jongstra haar publiek nadenken over de wisselwerking tussen mens en natuur. In de tentoonstelling Claudy Jongstra verbindt Museum De Lakenhal al deze facetten in een zintuiglijke ervaring.

Nieuw werk
Speciaal voor Museum De Lakenhal maakte Jongstra nieuwe werken: NINE en Cosmic Cry die samen een installatie vormen. NINE is het grootste geweven werk dat Jongstra ooit maakte en stroomt als een aards landschap door de ruimte. Jongstra plaatst hiermee een kritische noot bij monocultuur en met zonnepanelen gevulde landschappen.

Ook Woven Skin (2018) is na een wereldtournee voor het eerst in Nederland te zien. Een nomadisch werk dat urgentie uitstraalt, een aanklacht tegen de uitputting van onze aarde. De vervilte lappen ogen als gevilde huiden en verwijzen naar het kwijtraken van onze bescherming.

Natuurlijke verbinding
Wol is de logische verbinding tussen het oeuvre van Claudy Jongstra en het wereldberoemde Leidse Laken. De kenmerkende diepe zwarte en blauwe kleuren van deze stoffen komen terug in NINE en Cosmic Cry. Jongstra gebruikt hiervoor pigmenten uit zelf geteelde indigo-, wede- en meekrapplanten. In het tweede deel van de tentoonstelling gaan de historische vaste collectie en de actuele werken van Jongstra in dialoog met elkaar. De Leidse textielgeschiedenis wordt verbonden met Jongstra’s eigen bronnen-, stalen- en materiaalonderzoek.

Zintuiglijke ervaring
Zintuiglijk waarnemen is essentieel voor Jongstra. Door meer zintuigen te gebruiken, staan mensen open voor nieuwe ervaringen. De werken van Jongstra roepen door de textuur, de geur en de diepe, natuurlijke kleuren die zintuiglijkheid op.
Speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde Jongstra ook een geur, geïnspireerd op de nacht en de diepe blauwe en zwarte tinten.

Initiatieven
Als onderdeel van Jongstra’s project Community Seed Bank for Colour, is er een samenwerking met de Hortus Botanicus in Leiden voor de ontwikkeling van gebiedseigen wede. De door Jongstra gekweekte wede wordt zo een Leidse afstammeling van haar gewas in Friesland. De planten zijn dit voorjaar ingezaaid en gebruikt als pigment voor de wol in de installaties. Het maakt de visie van Jongstra zichtbaar en tastbaar.

De tentoonstelling vormt ook de aftrap voor Jongstra’s project Extended Ground: een pamflet voor de herontdekking van ambacht en de verbinding tussen landbouw-, zorg – en onderwijsorganisaties.

Over Claudy Jongstra
Claudy Jongstra (1963) is van ontwerper uitgegroeid tot een beeldend kunstenaar met een inhoudelijke, activistische filosofie. Ze verwierf grote bekendheid met haar ontwerpen van gevilte wol en zijde, geverfd met natuurlijke pigmenten. Haar werken zijn opgenomen in de collecties van onder andere het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Victoria & Albert Museum in Londen en het Museum of Modern Art in New York. In 2019 werd zij geïnaugureerd tot lid van de Akademie van Kunsten, onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen en in 2019 was zij Kunstenaar van het jaar.

In haar eigen woorden: “Lang noemde men mij “wolkunstenaar”. Een fijn woord, lieflijk, niet bedreigend. Maar het is ook bullshit. Ik ben een activist. Ik wil mensen aanzetten tot actie.”

Claudy Jongstra in Museum De Lakenhal – van 30 oktober 2020 tot 28 februari 2021.
De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Suzanne Oxenaar en conservator Nicole Roepers.

Over Museum De Lakenhal
Museum De Lakenhal is het museum voor beeldende kunst, geschiedenis en kunstnijverheid van de stad Leiden. Het roemruchte verleden van de stad wordt belicht in zeven collectiepresentaties, waaronder De Bakermat van de Gouden Eeuw, Leiden Universiteitsstad, Het Beleg en Ontzet van Leiden en Zeven Eeuwen Leids Laken. De internationaal bekende collectie bevat tal van hoogtepunten zoals Lucas van Leydens ‘Laatste Oordeel’ (1526-27), fraai gebrandschilderd glas en schilderijen van Rembrandt en tijdgenoten. Sinds 1874 is het museum gevestigd in een monumentale, 17e-eeuwse keurhal voor wollen stoffen, die in 2017-2019 zorgvuldig werd gerestaureerd en uitgebreid met moderne architectuur. Met een inspirerend programma laat Museum De Lakenhal zo veel mogelijk verschillende mensen met nieuwe ogen naar het Leidse verleden kijken. www.lakenhal.nl

Foto: Claudy Jongstra, Woven Skin, Schaf, Schafwolle, Wolle, Haut, Fell, Goetheanum, Dornach, Arlesheim, sculptural installation, Installation, architectural impulse, Art, Kunst, Holland, Netherlands, Architektur, 7. Februar 2020, © Photo Christian Jaeggi