Keukenhof opent op 21 maart

//Keukenhof opent op 21 maart

Keukenhof opent op 21 maart

Bloemententoonstelling Keukenhof opent op 21 maart 2019 voor de zeventigste maal haar poorten. Acht weken later, bij de sluiting op 19 mei 2019, zullen meer dan 1 miljoen bezoekers uit alle delen van de wereld de bloemententoonstelling hebben bezocht. Keukenhof levert daarmee een grote bijdrage aan de toeristische- en de bloemensector in Nederland. Honderd bloembollenkwekers zijn in-zender in Keukenhof en vijfhonderd bloemenkwekers nemen deel aan de bloemen-shows.

Missie
De missie van Keukenhof is nu en in de toekomst het internationale en zelfstandige showvenster van de Nederlandse sierteeltsector zijn, met de nadruk op bolbloemen.

Landgoed Keukenhof
Bloemententoonstelling Keukenhof is gevestigd op Landgoed Keukenhof, dat is ontstaan in de Gouden Eeuw. In 1642 werd het eerste deel van het huidige kasteel gebouwd. Inmiddels heeft het landgoed een omvang van 240 hectare met 15 Rijksmonumenten. 50 hectare wordt ge-bruikt voor de bloemententoonstelling. Het eigendom berust bij een stichting die zorgdraagt voor het behoud van Landgoed Keukenhof.

Keukenhof voor “het vak”
Keukenhof is het platform voor de Nederlandse sierteeltsector. Zij biedt de inzenders en deel-nemers aan de bloemenshows een prachtige etalage voor hun bloembollen, bloemen en plan-ten. Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. De ontwerper van Keukenhof laat zich inspireren door de (mode)trends en past de wensen van de kweker toe in het ontwerp. De bezoekers nemen zo nieuwe ideeën mee naar huis, die zij zelf toe kunnen passen. Ook in de bloemenshows worden door de arrangeurs de nieuwste trends toegepast. Zo kunnen Keukenhof en de kwekers elkaar versterken. Foto’s van Keukenhof gaan de hele wereld over en bereiken miljoenen consumenten. Ook pers uit de hele wereld bericht graag over het moois dat Keukenhof toont.

Van de bezoekers is 15% vakgericht. Er worden regelmatig vakbijeenkomsten voor kwekers georganiseerd. Keukenhof is een goede ontmoetingsplek voor zakelijke contacten. De organisatie onderhoudt goede banden met alle relevante organisaties uit de sector.

Het park
Van oorsprong ligt de nadruk op bloembollen, maar Keukenhof heeft veel meer te bieden. In het historische park uit 1857, dat in de Engelse landschapsstijl is aangelegd door Zocher, komen de bloembollen prima tot hun recht. Bezoekers kunnen kennismaken met de mooiste en beste bomen, struiken, planten en snijbloemen.

Veertig tuinmannen van Keukenhof planten ieder jaar de 7 miljoen bloembollen. Na afloop van het seizoen worden deze weer uit de grond gehaald, waardoor in het najaar een cyclus van planten, bloeien en rooien opnieuw kan beginnen. Om Keukenhof steeds een ander gezicht te geven, wordt elk jaar een nieuw ontwerp gemaakt voor de beplanting. De samenstelling is zo uitgekiend, dat bezoekers gedurende de hele openstelling van bloeiende bolbloemen kunnen genieten. De bloembollen voor de beplanting worden gratis geleverd door honderd inzenders, die zich geen mooier showvenster voor hun product kunnen bedenken.

Keukenhof inspireert haar bezoekers met verschillende stijlen in tuinen, waarbij bloembollen en bolbloemen een belangrijke rol spelen. De onderdelen van het park variëren van de Engel-se landschapstuin tot de baroktuin in Franse stijl. Andere delen van het park geven verrassen-de zichtlijnen en spannende doorkijkjes, waarin de oude bomen goed tot hun recht komen.

In de natuurtuin worden heesters en vaste planten gecombineerd met verwilderde bolgewassen. De historische tuin biedt oude tulpenrassen en toont aan de hand van deze bij-zondere rassen de lange reis die de tulp heeft afgelegd voordat deze in Nederland arriveerde. In de inspiratietuinen vinden bezoekers een uitgelezen mogelijkheid om ideeën op te doen voor de eigen tuin. In de bosomgeving naast de molen is het Molenbos ontwikkeld, waar speciale soorten bollen geplant zijn voor deze natte bosomgeving. Voor kinderen heeft Keukenhof een doolhof, een speel- en dierenweide en een Nijntje speeltuin. Een speurtocht leidt hen langs de mooiste plekjes in het park.

Keukenhof heeft een mooie beeldencollectie van ca. 100 werken, die gekenmerkt wordt door een grote verscheidenheid aan stijlen.

Bloemenshows in Keukenhof
In de paviljoens wisselen vele bloemen- en plantenshows elkaar af. Hier tonen de kwekers een enorme verscheidenheid aan bloemen en planten, in alle kleuren en vormen. En natuurlijk van topkwaliteit! Dit is de apotheose van een onderlinge competitie tussen telers om de beste teeltprestatie per product, variërend van tulp tot roos.

Voor orchideeën wordt al jaren de duizend vierkante meter van het Beatrix Paviljoen ingericht. Deze show is de mooiste orchideeënshow in Europa.

Een traditionele topattractie is de unieke lelieshow in het Willem-Alexander Paviljoen. Het is de grootste lelieshow ter wereld. Op 6.000 vierkante meter zijn ongeveer 15.000 lelies in circa 300 verschillende variëteiten te bewonderen.

In het Oranje Nassau Paviljoen komt het gebruik van bloemen in het interieur aan de orde. Hier is te zien hoe bloemen worden toegepast in verschillende interieurstijlen. Arrangeurs laten tijdens demonstraties zien hoe bloemen op een verrassende manier worden verwerkt in een boeket.

Toegang tot Keukenhof
De toenemende belangstelling voor Keukenhof vraagt om een duurzame oplossing om de bezoekers uit binnen- en buitenland gastvrij te ontvangen. Een nieuw entreegebouw biedt toe-gang tot de mooiste lentetuin ter wereld. Keukenhof heeft een parkeerterrein waar 4500 auto’s en 1000 touringcars kunnen parkeren. Dit heeft een gunstig effect op de verkeersafhandeling rondom het park. Voor 2019 is entree P-extra volledig vernieuwd. Keukenhof werkt continue aan kwaliteitsverbetering en service voor haar gasten.

Tulpomania
De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon van Nederland. Het kan dan ook niet anders dat Keukenhof een tentoonstelling biedt over de historie van de tulp, de tulpomanie in de 17e eeuw en de tulp van nu als hedendaags icoon. De tentoonstelling Tulpomania is in het Juliana Paviljoen.

Het verhaal van de tulp is indrukwekkend. Zo is er het verhaal van de zwarte tulp en zijn er beroemdheden die hun eigen tulp kregen. Bezoekers dopen een eigen tulp, zien hoe tulpen worden gekweekt en krijgen van experts tips en adviezen over het gebruik van bloembollen in de eigen tuin.

Thema 2019: Flower Power, de kracht van bloemen
Flower Power is het thema van Keukenhof in 2019. Bloemen inspireren mensen. In Keukenhof verbinden de bloemen mensen uit de hele wereld, die samen genieten van tulpen, geuren en kleuren. Holland is wereldberoemd om de prachtige bloembollenvelden en alle soorten bloemen die er gekweekt worden. Met felle kleuren, hippies, peace & music staat Flower Power voor de sfeer van begin jaren ’70. Een prachtig thema om de 70ste Keukenhof mee te vieren. Flower Power, de kracht van bloemen!

Toeristisch belang
Jaarlijks komen veel internationale toeristen naar Nederland voor de bijzondere Hollandse iconen; tulpen, molens, Rembrandt en de grachten in Amsterdam. Deze typisch Hollandse iconen vertellen het verhaal van Nederland. Keukenhof werkt samen met grote toeristische partners om Holland positief te promoten.

Het belang van Keukenhof voor het toerisme in Nederland is bijzonder groot. Jaarlijks worden meer dan 1 miljoen bezoekers ontvangen uit meer dan 100 landen. Het betreft niet alleen individuele bezoekers, maar ook bedrijven en instellingen die aan hun (internationale) gasten willen laten zien wat Nederland te bieden heeft.

80% van de bezoekers komt uit het buitenland. De belangrijkste herkomstlanden zijn Duitsland, Verenigde Staten, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en China. De bollensector in het algemeen, de tulp en Keukenhof in het bijzonder zijn gezichtsbepalend voor het toeristisch imago van Nederland.

De aantrekkingskracht van Keukenhof is niet alleen belangrijk voor de eigen sector maar ook voor de horeca, de detailhandel, verblijfsaccommodaties, vervoersmaatschappijen, musea en andere attracties en evenementen. Bovendien trekt Keukenhof bezoekers in een periode, dat er weinig andere publiekstrekkers zijn.

Keukenhof is een gezichtsbepalend icoon: voor de sierteeltsector, voor de Bollenstreek en voor Nederland, waarmee zij een belangrijke bijdrage levert aan het imago van Nederland.

Ontstaan van Keukenhof
Keukenhof is een initiatief van tien bollenkwekers/exporteurs, die een etalage voor het bollenvak wilden creëren. Zij kozen in 1949 voor een ideale locatie: de tuin rondom kasteel Keukenhof.

Jacoba van Beieren is al vele jaren de gastvrouw van Keukenhof. Zij was in de vijftiende eeuw de eigenaresse van het gebied waar Keukenhof nu ligt. Toen was het echter ongerepte natuur, die werd gebruikt voor de jacht en het verzamelen van kruiden voor de keuken van het kasteel. Daar is de naam Keukenhof aan ontleend.

Gravin Jacoba van Beieren werd in 1401 geboren en stierf in 1436. Ze regeerde van 1417 tot 1433 over Holland, Zeeland en Henegouwen. ‘Never a dull moment’ is misschien de beste kwalificatie van het leven van de ietwat onstuimige dame, die vier maal trouwde, een paar jaar gevangen zat en al dan niet gedwongen een tijdje in Engeland verbleef. Oorlog voeren lijkt één van haar favoriete bezigheden te zijn geweest – zelfs voormalige echtgenoten spaarde ze in dat opzicht niet. In 1433 moest zij afstand doen van al haar graafschappen. Zij trok zich terug en stierf slechts 35 jaar oud aan tuberculose in Slot Teylingen,niet ver van Keukenhof.

Na het overlijden van gravin Jacoba van Beieren in 1436 kwam haar omvangrijke landgoed in handen van rijke koopmansfamilies, waaronder Baron en Baronesse Van Pallandt. Zij vroegen de landschapsarchitecten Zocher, die ook verantwoordelijk waren voor het Vondelpark en de tuinen van Paleis Soestdijk, om een ontwerp te maken voor de tuin rond het kasteel. Hun Engelse landschapstuin uit 1857 is nog altijd de basis voor het Keukenhofpark van nu.

De molen in Keukenhof is meer dan een eeuw oud. Hij werd in 1892 in Groningen gebouwd en was in gebruik als poldermolen. In 1957 kocht de Holland Amerika Lijn de molen en schonk hem aan Keukenhof.

Wetenswaardigheden Keukenhof

• Keukenhof is 8 weken per jaar geopend
• Keukenhof ontvangt jaarlijks 1 miljoen bezoekers
• 80% van de bezoekers komt uit het buitenland
• Het park is 32 hectare groot
• Jaarlijks worden 7 miljoen bloembollen geplant
• Keukenhof biedt vele bloemenshows
• De bollen worden door 100 inzenders geleverd
• 500 kwekers en handelaren werken mee aan de bloemenshows
• Inspiratietuinen met ideeën volgens de laatste trends
• Beeldentuin met ca. 100 kunstwerken

www.keukenhof.nl

2019-03-13T12:22:15+02:0013 maart 2019|Nieuws|